Astangajooga Helsinki | Caritashtanga



Mysore-harjoitus



 

Yksilöllisessä mysore-harjoituksessa oppilaita ohjataan heidän omien resurssien, iän, kykyjen ja elämän tilanteensa mukaan.

Harjoitussaliin astuessa ensi silmäyksellä voi nähdä, että jokainen työskentelee erilailla. Aloittelijat ja edistyneemmät harjoittelevat vierekkäin. Kaikki tekevät keskittyneesti omaa henkilökohtaista ja systemaattista harjoitustaan. Toinen tärkeä elementti on, että harjoitus tehdään hiljaisuudessa. Vain syvä hengityksen ääni kuuluu salissa. Tämä mahdollistaa meditatiivisen harjoittelun, ilman ulkoisia ärsykkeitä.

Tämä metodi opettaa itsenäiseen harjoitteluun, jossa oppilas ottaa vastuun omasta harjoituksestaan. Mysore-tunnilla opettaja seuraa oppilaiden harjoitusta. Hän avustaa ja neuvoo tarvittaessa sekä vie harjoitusta eteenpäin oppilaan ollessa siihen valmis.

Mysore-tunnit sopivat kaikille, ei vain edistyneille astangajoogeille, kuten usein luullaan. Tämä on turvallisin ja paras tapa aloittaa harjoittelu. Yksilöllisessä Mysore-harjoituksessa oppilaita ohjataan heidän omien resurssien, iän, kykyjen ja elämän tilanteensa mukaan.

Kaikki oppilaat aloittavat perinteisen astangajoogan harjoittelun samalla tavalla. Ensimmäisenä päivänä heille opetetaan Surya Namaskar A (aurinkotervehdys), jonka jälkeen siirrytään padmasanaan (risti-istunta) ja harjoitus päätetään aina loppurentoutukseen. Seuraavana päivänä listään harjoitukseen Surya Namaskar B, ja tämän jälkeen jatketaan taas padmasanaan ja loppurentoutukseen. Kun molemmat Surya Namaskarat on opittu oikein, lisätään asanoita (jooga-asento) aina yksi kerrallaan harjoitukseen.

Harjoituksen rakenne säilyy aina samana: alkuun tehdään molemmat aurinkotervehdykset ja loppuun padmasana sekä loppurentoutus. Näiden välissä oppilas tekee ne asanat, jotka hän on opettajaltaan saanut. Harjoitus kestää yleensä tunnista kahteen, riippuen asanoiden määrästä. Kaiken tasoiset oppilaat harjoittelevat yhtäaikaa, ilman erillisiä tasoryhmiä.

Tällä tavoin oppilas rakentaa luottamuksen ja riippumattomuuden omaa harjoitusta ja kehoaan kohtaan, sekä kykenee ylläpitämään harjoituksen paikasta riippumatta.

Mysore harjoitus on turvallinen tapa tehdä astangajoogaa, koska jokainen oppilas tekee harjoitusta omien kykyjensä mukaan ja saa henkilökohtaista ohjausta asanoissa. Uuden asanan saa vasta sitten, kun edellinen asana on opittu oikein. Astangajooga parantaa keskittymistä ja sen meditatiivisuus kääntää aisteja sisäänpäin ja rauhoittaa mieltä.

 Opettaja oppilas suhde

Sharath Jois on useaan otteeseen korostanut yhden opettajan tärkeyttä. Kahdesta eri opettajasta seuraa vain hämmennystä, eikä oppilas enää tiedä kenen neuvoja seurata.

On hyvin tärkeää, että opettajan ja oppilaan välillä on molemminpuolinen luottamus toisiaan kohtaan.

 Harjoitukseen sitoutuminen

Astangajoogaa kuuluu perinteisesti harjoitella päivittäin (6 kertaa viikossa). Päivittäisen harjoituksen kautta hyödyt tulevat automaattisesti. On helppoa antaa mielen, halujen, mieltymysten ja näkemysten viedä meitä. Haasteena onkin pysyä vakaana ja lujana. Tämä onnistuu vain luottamalla harjoitukseen.

Alussa voi olla vaikeaa sitoutua päivittäiseen harjoitteluun ja se viekin yleensä aikaa rakentaa uusi rytmi elämään. Kuitenkin pikkuhiljaa harjoituksen mukana tulevat hyödyt ja positiiviset muutokset elämässä vahvistavat päivittäisen harjoituksen tärkeyttä. Kaikille ei kuitenkaan ole mahdollista harjoitella päivittäin ja se on ihan ok. Vähemmästäkin harjoitusmäärästä hyötyy.

Vapaapäivät

-Lauantai tai sunnuntai
-Kuupäivät (uusikuu ja täysikuu, merkattu aikataulussa)
-Naistenpäivät (3 ensimmäistä päivää kuukautisten alusta)

Tuntietiketti

-Ei ole suositeltavaa syödä 3-4 tuntiin ja juoda 15 minuuttiin ennen harjoitusta.
-Ota suihku ennen harjoitusta tai edellisenä iltana.
-Pidä matto, pyyhe ja joogavaatteet puhtaina.
-Mysore-harjoituksen aikana ei juoda. Juomapullon voi jättää pukuhuoneeseen.
-Vältä voimakkaiden tuoksujen käyttöä (hajuvedet, parfyymit) tullessasi harjoittelemaan.
-Älä rasvaa ihoa ennen harjoitusta. Se vaikeuttaa turvallista avustamista.
-Kerro opettajalle loukkaantumisista ja sairauksista ennen tuntia. Näin hän voi ottaa ne huomioon avustuksissa ja ohjauksessa.

HYVÄÄ HARJOITUSTA!!

 

 

“Old man, stiff man, weak man, sick man, they can all take practice but only a lazy man can’t take practice.” -Sri K. Pattabhi Jois

© Caritashtanga