Astangajooga Helsinki | Caritashtanga


Harjoitusmäärä

Vietin viime viikon kotiseudullani Keuruulla. Pidin siellä viisi päivää kestävän astangajoogan alkeiskurssin. Kaikki oppivat fundamentaaliset asanat sekä niiden vinyasat. Nyt heillä on edellytykset pitää yllä omatoimista mysoreharjoitusta. Ryhmä oli tosi innostunutta ja se näkyi myös harjoituksessa. Pieni vinkki, ja Petrin Astanga –kirja oli jo käyty lainaamassa ja aurinkotervehdykset tehty heti herättyä. Mahtavaa oma-aloitteisuutta. Siemen on kylvetty!!

Viikon aikana nousi monia asioita esille. Yksi niistä oli sopiva harjoitusmäärä.

Kuinka monta kertaa viikossa tulee harjoitella?

Perinteisesti astangajoogaa tehdään kuusi kertaa viikossa, niin että lauantai on vapaapäivä. Tätä seurataan Intian Mysoressa, joka on astangajoogan ”pääkaupunki”. Siellä tehdään maanantaista torstaihin mysoreharjoitus, perjantaisin kaikki tekevät vedetyn ykkössarjan ja sunnuntaina on vedetty ykkös- ja kakkossarja, riippuen oppilaan tasosta.

Lauantaivapaan lisäksi huilataan kuupäivinä ja naistenpäivinä. Kuupäivät tarkoittavat uudenkuun ja täydenkuun päivää. Naistenpäivät ovat kuukautisten kolme ensimmäistä päivää,.

Alussa voi olla haastavaa harjoitella kuusi kertaa viikossa. Ihmisillä on erilaisia elämänvaiheita ja muitakin harrastuksia. Yleensä suosittelen minimissään kolme kertaa viikossa harjoittelua. Silloin oppilas saa kiinni harjoituksen ytimestä ja edistystä tapahtuu. Astangajoogan tuomat hyvät vaikutukset alkavat pikkuhiljaa näkyä ja yleensä siinä vaiheessa oppilas automaattisesti lisää harjoitusmäärää. Toki yksikin kerta on parempi, kun ei ollenkaan. Tässä tapauksessa harjoitus tuo yksittäistä hyvän olon tunnetta, mutta laajempaa harjoituksesta saatavaa hyötyä ei vielä saavuteta.

Itse aloitin viisi kertaa viikossa harjoittelun saman tien, sillä astanga meni suoraan syvälle minuun. Olin hiljattain toipunut välilevyn pullistuma operaatiosta ja tunsin kuinka jokainen harjoitus paransi minua. Harjoitus kehittyi huimaa vauhtia alkuaikoina ja se piti myös mielenkiinnon yllä. Samalla alkoi harjoituksen hyvät vaikutukset tulla esiin. Reilun puolen vuoden päästä harjoittelinkin jo kuusi kertaa viikossa, aamuisin –minä iltavirkku. Olin myyty. Tiesin että tämä on minun harjoitus. Toimii tässä kehossa ja mielessä!

Rakkaudella om

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

© Caritashtanga