Astangajooga Helsinki | Caritashtanga

Mikä on hyvä harjoitus?

Kun aloittaa harjoittelemaan astangajoogaa, harjoitus etenee yleensä nopeasti ensimmäiset vuodet ja tuntuu, että harjoitus on pelkästään nousujohteista. “Hyvä harjoitus” tarkoittaa alussa monesti fyysisesti hyvää suoritusta ja siitä saa valtavat kiksit. “Huono harjoitus” taas on fyysisesti raskas, heikko tai jäykkä ja sitä harmitellaan harjoituksen jälkeen. Hyvästä harjoituksesta saa iloita, mutta siitä on päästettävä irti. Samoin myös huonosta harjoituksesta on päästettävä irti, eikä jäädä murehtimaan sitä.

Silloin kun joogaharjoitus on saavuttanut tietyn pisteen ja alamäkiä alkaa tulla pitkän nousujohteisen harjoittelun jälkeen, moni oppilas lopettaa. Vastoinkäymiset saattavat tuntua epämiellyttäviltä tai jopa ylitsepääsemättömiltä. Meille tulee enemmän haasteita niin kehon kuin mielen kanssa. Tässä kohdassa kannattaa keskustella opettajan kanssa ja miettiä yhdessä kuinka ylittää vaikeat ajat. Kun tämän kohdan yli pääsee, niin harjoitus alkaa toimia syvemmällä tasolla.

Kun joogaa on tehnyt kauemmin, ymmärtää että harjoitus kulkee elämäntilanteen kanssa käsi kädessä. Elämässä tapahtuu koko ajan muutoksia, pieniä tai suuria, kuten lapsen syntymä, avioliitto tai -ero, läheisen kuolema tai ylennys työpaikalla. Nämä kaikki vaikuttavat harjoitukseen eri tavoilla, mutta jokaisessa tilanteissa harjoitus tukee elämäntilannetta ja auttaa muutoksessa. On kuitenkin oltava valmis hyväksymään uusi tilanne ja sen vaikutukset myös harjoitukseen. Tärkeä on olla tyytyväinen itseensä aina, kun on tehnyt harjoituksen.

Vaikka jotkut harjoituskerrat ovat helppoja ja toiset vaikeita, niin kaikki ovat samanarvoisia. Jokaisesta oppii ja etenkin niistä vaikeista. Kun mieli sanoo: “En jaksa, olen huono, tämä harjoitus ei sovi minulle, miksi teen tätä, lopetan tähän”, niin juuri silloin on tärkeää jatkaa. On ylitettävä oma epämiellyttävyysalue, eikä antaa mielen ohjailla meitä. On löydettävä sisäinen ääni, joka kaikessa viisaudessaan sanoo: “ Hienoa, tämä on hyvä harjoitus.”

Se että kuuntelemme mieltä ja alistumme sen tahtoon, tarkoittaa että jäämme sille vanhalle opitulle tasolle, joka kumpuaa ehkä lapsuuden opituista käyttäytymismalleista. Jos tahdomme kasvaa ihmisinä, meidän tulee kuunnella sisäistä ääntämme ja löytää totuus syvemmältä. Meidän tulee mennä vaikeiden asioiden äärelle ja selvittää ne. Näin pääsemme lähemmäs todellista itseä, joka vastaa paremmin nykyistä käsitystämme siitä,  miten tahdomme elää. Harjoitus on hyvä työkalu tässä.

“What is a good practice? Getting up and being on your mat and doing what you can — that is sufficient. That is good practice.” – Sharath Jois

Itse aloitin päivittäisen harjoittelun 11 vuotta sitten. Tähän aikaan mahtuu paljon erilaisia vaiheita elämässä ja niin myös harjoituksessa. Kun aloitin astangan olin toipumassa selkäleikkauksesta. Tunsin kuinka jokainen harjoitus paransi selkääni ja olin todella motivoitunut. Jokainen joka on kärsinyt kovista selkäkivuista kuukausia ja noussut uuteen aamuun kipulääkkeiden voimalla, tietää että on valmis tekemään mitä vaan tilanteen korjaamiseksi. Astanga oli minulle terapiaa ja näin siinä mahdollisuuden päästä takaisin kiinni täysipainoiseen elämään. Ei mennyt kauaakaan, kun oli täysin kunnossa. Tämän jälkeen alkoi valtava nousukausi. Olen aina rakastanut kilpailemista ja saanut valtavat endorfiini kiksit urheilusta ja etenkin voittamisesta. Tämä haastoi minua paljon, sillä astangassa ei ole kyse kilpailemisesta tai edes muihin vertaamisesta. Ainut johon voi verrata, olet sinä itse.

Tämän jälkeen harjoituksessa on ollut niin ylä- kuin alamäkiä. Välillä niitä on ollut helpompi hyväksyä ja välillä taas vähän vaikeampi. Senkin olen oppinut, että pakottamalla saa aikaan vain loukkaantumisia ja pahaa mieltä. Minulle suurin opettaja myös harjoituksessa on ollut oma lapsi. Uskon, että vasta raskauden myötä osasin olla tarpeeksi lempeä itselleni. Sain nyt virallisesti luvan ottaa rennosti ja huomasin, ettei harjoitus ollut sen huonompi. Sain aivan yhtä paljon siitä lempeästä ja rauhallisesta tavasta tehdä harjoitusta. Kehon toipuessa olen taas palannut entiseen harjoitukseen, mutta lempeämmällä otteella kuin ennen. Hyvä harjoitus mukautuu elämän muutoksiin ja hyväksyy ne.